ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ІНДИКАТОРІВ У МЕЖАХ БІЗНЕС-СТАТИСТИКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ СУБ’ЄКТА ГОСПОДАРЮВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31891/mdes/2024-14-7Ключові слова:
бізнес, підприємство, суб’єкт господарювання, конкурентоспроможність, управління, бізнес-процеси, бізнес-статистика, індикатори, методика аналізу, політика забезпеченняАнотація
У дослідженні фокус уваги прикуто до питань управління конкурентоспроможністю суб’єктів господарювання. Показано, що конкурентоспроможність – провідна характеристика спроможності економічного агента до сталого функціонування і життєздатності в умовах нестабільності та невизначеності. Відтак, цей процес має бути стратегічно і тактично вивіреним, керованим, а, відтак, підлягати ретельному менеджменту. Аргументовано, що конкурентоспроможність це інтегральна узагальнююча комплексна характеристика, однак процес її формування починається з мікрорівня, з кожного конкретного внутрішнього, а надалі і зовнішнього, бізнес-процесу. Показано, що своє вагоме і невід’ємне місце в політиці управління конкурентоспроможністю посідає потрібний для цього інформаційно-аналітичний базис. Іншими словами це бізнес-статистика, яка являє собою сукупність показників, критеріїв та їх індикаторів, методичних підходів до оцінки й діагностики, а також ухвалення управлінських рішень. На таких засадах метою дослідження визначено обґрунтування системної сукупності індикаторів бізнес-статистики аналізування і забезпечення конкурентоспроможності суб’єкта господарювання. Розроблено систему індикаторів бізнес-статистики аналізу та діагностування стану конкурентоспроможності підприємства. Визначено імперативи та базисні положення посилення конкурентних позицій підприємств. Систему індикаторів бізнес-статистики управління конкурентоспроможністю суб’єкта господарювання представлено у вигляді двох блоків: (1) внутрішнього (компоненти – фінансова, інтелектуально-кадрова, матеріально-технічна і техніко-технологічна, інноваційно-технологічна) та (2) зовнішнього (компоненти – ринкова, маркетингова, логістично-збутова, інтерфейсна). За вказаними блоками визначено систему критеріїв та показників-індикаторів аналізування стану конкурентоспроможності суб’єкта бізнесу.