МОДЕЛЮВАННЯ ТА СТАТИСТИЧНА ОЦІНКА РІВНЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ФІНАНСОВОЇ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ БЮДЖЕТІВ ОТГ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/mdes/2022-3-18Ключові слова:
бюджетна децентралізація, бюджетні доходи, бюджетні видатки, показник ефективності, фінансовий потенціал місцевого самоврядування, об’єднана територіальна громада (ОТГ)Анотація
Стаття присвячена аналізу проблеми впровадження реформи децентралізації в Україні. Досліджено загальні принципи реформування, проаналізовано фінансово-економічні та соціальні результати фінансової децентралізації. Запропоновано концептуальну модель організації процесу фіскальної децентралізації. Оцінка ефективності фіскальної децентралізації в Україні здійснюється за допомогою набору показників, таких як: показник децентралізації за доходами, показник децентралізації за видатками, узагальнюючий показник фіскальної децентралізації. Розраховані результати можуть бути використані при прийнятті рішень під час впровадження реформи фінансової децентралізації бюджетів ОТГ в Україні.
Посилання
OfItsIyniy sayt «DetsentralIzatsIya». URL: https://decentralization.gov.ua/
Tiebout C.M., An Economic Theory of Fiscal Decentralization, NBER Chapters, in Public Finances: Needs, Sources, and Utilization, Princeton, USA: Univ.Press,1961, pp. 79-96
Musgrave R.A. The Theory of Public Finance – A Study in Public Economy. New York: McGraw-Hill, 1959
Bell M., Adams C. Fiscal Decentralization Indicators: Local Democratic Governance, in Proc. 92nd Annu.Conf. of Na-tional Tax Association, Atlanta,.1999, pp. 236-241
Balcerowicz L. Freedom, development, democracy. Warsaw: Publ. Red and Black, 2017.
Ruśkowski E., Salachna J., Local finance after accession. Warsaw: Wolters Kluwer Polska Sp., 2015
Mikloś I., Jakoby M., Morvay K. Tax Reform in the Slovak Republic, in CESifo DICE Report, München, vol.3, iss. 3, 2005, pp.53-60.
Milbradt G. Advantages of the decentralized distribution of tasks. German cooperation”, in Proc.Conf., Kyiv,.2014. URL: http://gogov.org.ua/wp-content/uploads/2016/05/Vorteile-der-dezentralisierten-Aufgabenverteilung-Prof.-Dr.-Georg-Milbradt-Ministerpr-sident-a.D.-des-Freistaates-Sachsen.pdf.
Booth Ph. Federal Britain. The Case for Decentralization London: IEA, 2015 (interactive PDF) URL: https://iea.org.uk/wp-content/uploads/2016/07/Booth-Federal-Britain-Interactive.pdf.
Helmut H., Theilen B. Fiscal Decentralization and Public Spending: Evidence from Heteroscedasticity-Based Identifi-cation. The B.E. Journal of Economic Analysis & Policy, vol. 17, iss. 2, Apr, 2017
Rocheron J.-L. The French Experience of Decentralization. Administrateurs Territoriauksz. Jan. 2016 (interactive PDF) URL: https://www.arricod.fr/wp-content/uploads/The-French-Experience-of-Decentralization.pdf.
Salo T. DetsentralIzatsIya fInansovoYi sistemi: stan ta otsInka YiYi rIvnya v UkraYinI. EfektivnIst derzhavnogo upravlInnya. 2013.#.35, S.324-330
Voznyak G., FIskalna detsentralIzatsIya: Evropeyskiy dosvId ta perspektivi voroga UkraYini, SotsIalno-ekonomIchnI problemi suchasnogo perIodu UkraYini. 2016.# 3. S.56-62
Volohova I.M. MIstsevI fInansi ta perspektivi rozvitku fInansovoYi detsentralIzatsIYi v UkraYinI. Odesa, UkraYina: Atlant, 2014.
Demidenko L., Nakonechna Yu. FIskalna detsentralIzatsIya: dosvId NImechchini ta realIYi UkraYini. VIsnik KiYivskogo natsIonalnogo unIversitetu ImenI Tarasa Shevchenka. EkonomIka. 2015. #.26(167), S.49-55.
Derkach M. DetsentralIzatsIya fIskalnih funktsIy derzhavi v kontekstI zabezpechennya stalogo rozvitku UkraYini. DnIpro, UkraYina: NNU ImenI Goncharova. 2011.
KamInska N. DetsentralIzatsIya vladi ta dosvId YiYi v zarubIzhnih kraYinah. NaukovI pratsI Institutu zakonodavstva VerhovnoYi Radi UkraYini. 2014. #. 4. S. 35-40
Kirilenko O., Maksimchuk O. KapItalnI InvestitsIYi z mIstsevih byudzhetIv: suchasna praktika ta perspektivi vdoskonalennya. InvestitsIYi: praktika ta dosvId. 2019. #.2. S.5-12
Kulchitskiy M., Zabrotska O. DetsentralIzatsIya yak osnova rozvitku regIonIv ta pIdvischennya fInansovoYi bezpeki teritorIy. BIznes Inform. 2016. #. S.88-95
LunIna I.I. FIskalna detsentralIzatsIya: tsIlI ta napryami reform. EkonomIka UkraYini. 2014. #11. S.61-75
Chugunov I., Brizhan K. Byudzhetna polItika v kontekstI transformatsIYi ekonomIki. EkonomIchniy vIsnik unIversitetu. 2017. # 32/1. S. 241-251
Tarangul L., Hom’yak M. InstitutsIynI aspekti rozpodIlu derzhavnogo dohodu v ramkah byudzhetnogo prostoru regIonIv. EkonomIka promislovostI. 2017. #1(77). S.38-50
Strategy of Innovation and Good Governance at Local Level. European Committee on Local and Regional Democracy, Strasbourg, 6 september 2011. URL: https://rm.coe.int/1680746d1d.
European Charter of Local Self-Government. The Council of Europe (1985,Oct.15) URL: https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/122.
KontseptsIya reformuvannya mIstsevogo samovryaduvannya ta teritorIalnoYi organIzatsIYi vladi v UkraYinI. KabInet MInIstrIv UkraYini (2014, 1 kvItnya) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-r.
Portal ob'Ednanih gromad UkraYini. URL: https://gromada.info/
Byudzheti teritorIalnih gromad UkraYini: InformatsIyno-analItichniy dashbord. URL: https://decentralization.gov.ua/news/14281
MonItoring reformi mIstsevogo samovryaduvannya ta teritorIalnoYi organIzatsIYi vladi. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/800/10.01.2022.pdf
Savin, S., Kravchyk, Y., Dzhereliuk, Y., Dyagileva O., & Naboka, R. (2021). Management of the Processes on the Quality Provision of the Logistic Activity in the Context of Socio-Economic Interaction of Their Participants. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 21(12), 45-52.