КОНЦЕПТУАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ РЕГІОНАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ: ПРОЄКЦІЯ ЗБАЛАНСУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО РИНКУ ПРАЦІ

Автор(и)

  • Іван ПИКУС Державна установа «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього НАН України» https://orcid.org/0009-0007-1118-9856

DOI:

https://doi.org/10.31891/mdes/2025-17-1

Ключові слова:

професійна освіта, регіон, політика, ринок праці, балансування, розвиток, дуальна освіта, регулювання, людський капітал, партнерство

Анотація

У статті обґрунтовано теоретико-методологічні підходи до формування регіональної політики реформування системи професійної освіти задля балансування ринку праці в умовах соціально-економічної нестабільності. Проаналізовано взаємозв’язок між якістю і ефективністю системи професійної освіти, розвитком регіонального ринку праці, що визначає рівень підготовки робітничих кадрів. Ідентифіковано багатофункціональну роль системи професійної освіти, яка не лише відтворює трудовий потенціал, але й сприяє структурному балансуванню ринку праці (пропозиції та попиту на робочу силу), інтеграції дуальної освіти, модернізації технологічних процесів і підвищенню престижності робітничих професій.
Обгрунтовано два блоки розвитку системи професійної освіти: адміністративно-правовий, який забезпечує нормативно правову базу, організацію, фінансування та управління системою освіти, та функціонально-економічний, що базується на опосередкованих механізмах впливу через ринок праці, роботодавців, інституційне партнерство. Особливу увагу приділено ролі проактивних (розподіл, стимулювання, регулювання) і пасивних (посередництво, оздоровлення, інформування) функцій регіональної політики, що забезпечують адаптацію системи професійної освіти до змін у соціально-економічному середовищі. Підкреслено, що комплексний підхід до регулювання є ключовим для підвищення якості та доступності професійної освіти, розвитку людського капіталу та забезпечення місцевого економічного розвитку в умовах кризи. Заакцентовано на необхідності перманентного моніторингу ринку праці та координації дій органів влади, освітніх установ і бізнесу для формування ефективної освітньої політики, регіонального замовлення, підвищення конкурентоспроможності регіональних ринків праці.

##submission.downloads##

Опубліковано

28.08.2025

Як цитувати

ПИКУС, І. (2025). КОНЦЕПТУАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ РЕГІОНАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ: ПРОЄКЦІЯ ЗБАЛАНСУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО РИНКУ ПРАЦІ. MODELING THE DEVELOPMENT OF THE ECONOMIC SYSTEMS, (3), 8–17. https://doi.org/10.31891/mdes/2025-17-1