ІНСТРУМЕНТИ УПРАВЛІННЯ ЦІНОВОЮ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПРОДУКЦІЇ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ: СУЧАСНІ ПІДХОДИ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/mdes/2025-16-47Ключові слова:
конкурентоспроможність, інструменти, ціна, ринок, чинники, розвитокАнотація
Система управління конкурентоспроможністю представлена сукупністю ресурсів, методів, засобів, інструментів та важелів впливу на ринкові процеси. Вони приймаються керівними органами всіх ієрархічних рівнів з метою економічного розвитку елемента економічної системи. У статті досліджено сучасні інструменти управління ціновою конкурентоспроможністю продукції аграрних підприємств в умовах динамічного та нестабільного ринкового середовища. Розкрито сутність поняття «цінова конкурентоспроможність» та проаналізовано основні чинники, що впливають на її формування в аграрному секторі. Визначено ключові підходи до формування ціни продукції сільськогосподарського виробництва, серед яких: витратний, конкурентний та ціннісний підходи. Особливу увагу приділено таким інструментам, як цінова диференціація, стратегія мінімальних цін, гнучке ціноутворення, застосування індикативних цін і врахування логістичних витрат. Обґрунтовано необхідність врахування кон'юнктури внутрішнього та зовнішнього ринку, змін у структурі попиту та глобальних цінових тенденцій. Визначено, вплив ціни на споживача знаходить своє вираження у встановленні відповідного її рівня, при цьому ціну розглядають як одну з невід'ємних властивостей продукту поряд зі споживчими властивостями товару, його якістю і т.д. Наголошено на важливості інтеграції цифрових технологій у процес ціноутворення, зокрема використання аналітичних платформ, що дозволяють моніторити ринок у режимі реального часу. Запропоновано напрями вдосконалення механізмів управління ціновою конкурентоспроможністю, які можуть забезпечити підвищення економічної стійкості аграрних підприємств, адаптацію до коливань зовнішнього середовища та збереження позицій на ринку. Процес розробки цінової політики відноситься до одного з найбільш складних та відповідальних розділів управління, заснованих на вивченні кон'юнктури ринку (рівнів та динаміки цін на продукцію, форми цінової та нецінової конкуренції, що застосовуються на даному ринку) та аналізі фінансових показників діяльності підприємства.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Андрій БОНДАР

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.