ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ РОБОТИ МАРКЕТИНГОВОГО ВІДДІЛУ ЗАСОБАМИ КОРЕЛЯЦІЙНО-РЕГРЕСІЙНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31891/mdes/2024-14-10Ключові слова:
ефективність маркетингового відділу, кореляційно-регресійний аналіз, маркетингові витрати, чистий прибуток, модель лінійної регресії, метод найменших квадратів, стратегічне управління фінансамиАнотація
У статті представлено дослідження ефективності роботи маркетингового відділу з використанням кореляційно-регресійного аналізу, що є актуальним у контексті оптимізації витрат підприємств. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вдосконалення управлінських рішень в умовах високої конкуренції, економічної нестабільності та постійних змін споживчого попиту. Ефективність маркетингової діяльності є ключовим чинником забезпечення фінансової стабільності підприємств. Застосування статистичних методів, таких як регресійний аналіз, дозволяє не лише виявляти зв’язки між показниками, але й прогнозувати їх вплив на фінансові результати. Метою дослідження є оцінювання доцільності утримання маркетингового відділу різних суб’єктів господарювання (на прикладі АТ КБ «ПриватБанк») засобами кореляційно-регресійного аналізу. У дослідженні використано метод найменших квадратів для побудови однофакторної лінійної регресійної моделі залежності чистого прибутку банку від витрат на функціонування його маркетингового відділу, здійснено верифікацію результатів за допомогою критерію Дарбіна-Уотсона та коефіцієнта детермінації, перевірено відсутність гетероскедастичності за критерієм Ст’юдента. Результати дослідження свідчать про значний позитивний вплив витрат банку на маркетинговий відділ на його фінансовий результат. Зокрема, зростання витрат на маркетинг на 1% спричиняє підвищення чистого прибутку на 1,03%. Практична цінність роботи полягає у використанні моделі для стратегічного планування маркетингових ресурсів. Такий підхід дозволяє суб’єктам господарювання оптимізувати свій бюджет, спрямовуючи інвестиції в найбільш ефективні напрямки фінансування. Перспективи подальших досліджень полягають у розширенні розробленої моделі до рівня множинної за рахунок таких факторів, як динаміка економічного середовища, поведінкові аспекти клієнтів, специфіка галузей та зовнішні ризики. Це сприятиме якісному прогнозуванню фінансових показників, ефективності маркетингових стратегій та стабільному зростанню.