РОЛЬ ПЛАНУВАННЯ В ЕФЕКТИВНОМУ ФУНКЦІОНУВАННІ ПІДПРИЄМСТВ ТУРИСТИЧНОЇ СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/mdes/2022-3-4Ключові слова:
планування, туризм, стратегічне планування, управлінняАнотація
Основним напрямом стратегічного розвитку туристичних підприємств є орієнтація на планування діяльності з урахуванням змін, що відбуваються на ринку туристичних послуг та в соціально-економічному середовищі в цілому. Саме таке планування надає змогу туристичним підприємствам поєднати загальну стратегію розвитку з наявністю реальних і потенційних можливостей для її реалізації, ураховуючи загрози, які можуть виникнути на ринку. Для розробки та здійснення стратегії велике значення має аналіз ринкових чинників, які через свою постійну й високу мінливість можуть безпосередньо вплинути на успіх або крах підприємства. Потрібно переглянути наукові та практичні підходи до планування в умовах ринкової економіки. Не можна відкидати планування як ідеологічний підхід минулого та ототожнювати планування з насаджуванням нашій державі, під виглядом планування, неефективного шляху розвитку. Моделі прогнозування розвитку туристичного ринку дозволяють визначити нову структуру туристичного ринку залежно від еластичності реакції туристів та ієрархії їхніх потреб в контексті кон’юнктурних чинників. Реалізація таких моделей може забезпечити розвиток туристичної сфери через встановлення й підтримання рівноваги між збереженням природних та історико-культурних ресурсів, створення сприятливих умов для формування якісного туристичного продукту.
В сучасних умовах господарювання всі учасники ринкових відносин самостійно здійснюють планування своєї діяльності на основі ринкового попиту, раціонального використання наявних ресурсів, прагнення отримати максимальну величину прибутку. При цьому в практичній діяльності підприємство використовує різні види планів. В умовах скрутного матеріального становища планування є важливим чинником економії ресурсів та дає змогу ефективно використовувати інвестиційні надходження. Більшість націлених на успіх менеджерів присвячують себе концепції внутрішньофірмового планування. Вони намагаються зробити все можливе, плануючи життєвий шлях підприємства
Посилання
Semenov V.F., Herasymenko V.H., Horban H.P., Bohadorova L.M. (2011) Upravlinnia rehionalnym rozvytkom turyzmu [Management of regional tourism development] navch. posibnyk, Odesa, Odeskyi derzhavnyi ekonomichnyi universytet, Ukraine.
Savitska O.P., Savitska N.V. Stratehiia rozvytku turystychnoi industrii v Ukraini: rehionalni aspekty [Strategy for the development of the tourism industry in Ukraine: regional aspects], available at: file:///C:/Documents%20and%20 Settings/User/%D0%9C%D0%BE%D0%B8%20%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%8B/Downloads/VNULPP_2013_754_12.pdf .
Korzh N.V., Basiuk D.I. (2017) Upravlinnia turystychnymy destynatsiiamy [Management of tourist destinations], Vinnytsia, “PP“TD Edelveis i K”, available at: http://www.oridu.odessa.ua/7/7/ metoduchni-rek/t/04.pdf
On approval of the Tourism Development and Resorts Strategy for the period up to 2026, available at: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249826501
Aleksieieva N.F., Sakun L.M. (2012) “Regional aspects of the tourism industry development strategy”, Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii, available at: http://tourlib.net/statti_ukr/alekseeva.htm .
Baumharten L.V. (2007) Stratehycheskyi menedzhment v turyzme [Strategic management in tourism], ucheb. posobye dlia vuzov, Moskva, Yzdatelskyi tsentr “Akademyia”.
Borushchak M. (2006) Problemy formuvannia stratehii rozvytku turystychnykh rehioniv [Problems of development strategy of tourist regions]: monohrafiia, Lviv, IRD NAN Ukrainy.
Kvartal’nov V.A. (1999) Strategicheskij menedzhment v turizme [Strategic Tourism Management], Moskva, Finansy i statistika.
Lysenko V.Yu., Pichkur N.V. (2013) Stratehiia rozvytku turyzmu u misti Zaporizhzhi na 2014-2018 rr. (proekt) [Strategy for tourism development in the
city of Zaporizhzhia for 2014–2018 (project)], Zaporizhzhia, Ukrainy.
Milashovska O. (2008) Rehionalna polityka sotsialno-ekonomichnoho rozvytku prykordonnykh rehioniv: monohrafiia [Regional policy of social and economic development of the border regions], Uzhhorod, Karpaty, Ukrainy.
Moiseeva M.K. (2007) Strategicheskoe upravlenie turistskoj firmoj [Strategic management of a travel company.], Moskva, Finansy i statistika.
Savitska O.P., Savitska N.V., Pohrebniak L.V.(2017) “Ecotourism as an important component of the strategy of sustainable development of Ukraine”, Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, no. 15, pp. 122–128.
Tkachenko T.I., Melnychenko S.V., Boiko M.H. (2008) “Methodical principles of construction of the Tourism Development Strategy in small towns of Rivne region”, Universytetski naukovi zapysky, no. 3 (II), pp. 271–272.