ІНТЕГРАТИВНИЙ ПОГЛЯД НА ПОНЯТТЯ ПІДПРИЄМСТВА: СУМІЖНІ КОНЦЕПЦІЇ ТА ЇХ ЕВОЛЮЦІЯ
DOI:
https://doi.org/10.31891/mdes/2023-10-31Ключові слова:
підприємство, бізнес, підприємництво, сталий розвиток, економічна, соціальна, екологічна система, інноваціїАнотація
У статті досліджено роль підприємств в забезпеченні сталого розвитку, акцентуючи на їх ключовій ролі в економічному прогресі, а також на виконанні ними соціальних, інноваційних та екологічних функцій у суспільстві. Підкреслюється актуальність дослідження через недостатнє визнання багатогранності ролі підприємств, що вимагає інтегрованого підходу для їх оцінки та аналізу. Метою статті є уточнення економічного змісту підприємства з акцентом на його внесок у сталий розвиток. З використанням історичного методу та контент-аналізу, проаналізовано існуючі наукові підходи та праці, які розглядають підприємства через призму їхньої взаємодії з економічними, соціальними, екологічними системами та із іншими суміжними категоріями, такими як бізнес, підприємництво, організація, стартап, фірма, корпорація. Досліджено динаміку еволюції поняття підприємства, його взаємодію з суміжними економічними категоріями та вплив на соціально-економічне середовище. Запропоновано новий погляд на підприємство, як на інституціалізовану сукупність ресурсів, що діє на принципах юридичної особи для реалізації економічної вартості, зростання та досягнення сталого розвитку. Результати дослідження підкреслюють новизну в підходах до визначення підприємства, зокрема, розширення його функцій з огляду на вимоги сталого розвитку. Практичне значення полягає у формуванні бази для розробки стратегій управління підприємствами, що відповідають сучасним викликам економіки та соціуму, сприяючи їх сталому розвитку.
Посилання
Zhang, W., Wang, J., Lin, Y. (2019). Integrated design and operation management for enterprise systems. Enterprise Information Systems. №13. рр. 424-429.
Szymańska, A., Płaziak, M. (2014). Enterprise and Classical Factors of its Location on the Market. Procedia - Social and Behavioral Sciences. №120. рр. 13-22.
Vlastelica-Bakić, T., Krstovic, J.O., Cicvarić-Kostić, S. (2012). The business case for corporate social responsibility. Marketing Science. №43. рр. 191-198.
Dart, R. (2004). The legitimacy of social enterprise. Nonprofit Management and Leadership. №14. рр. 411-424.
D'Aprile, G., McLay, K. (2020). Toward a Psychosocial Model of Employees’ Participation in Corporate Social Responsibility. Evidence from Italian Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Promotion Management. №27. рр. 332-357.
Sattayapanich, T., Janmaimool, P., Chontanawat, J. (2022). Factors Affecting Community Participation in Environmental Corporate Social Responsibility Projects: Evidence from Mangrove Forest Management Project. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity. №8. URL : https://bit.ly/4c0sUcw.
The Commercial Code of Ukraine. URL : https://bit.ly/4bUZ5KB.
Okorobie, D. (2023). What is the Difference Between an Enterprise and a Business? URL : https://www.betteryou.ai/what-is-the-difference-between-an-enterprise-and-a-business/
Education Services Australia. (2020). What is an enterprise? URL : https://bit.ly/4bYfyxr
Biondi, Y. (2011). The Enterprise Entity and the Constitution of the American Economic Republic. Accounting, Economics, and Law. №1. URL : https://doi.org/10.2202/2152-2820.1051.
Volkoff, O., Strong, D., Elmes, M. (2005). Understanding enterprise systems-enabled integration. European Journal of Information Systems. №14. рр. 110-120.
Hurzhyi, N., Kravchenko, A., Kulinich, T., Saienko, V., Chopko, N., Skomorovskyi, A. (2022). Enterprise Development Strategies in a Post-Industrial Society. Postmodern Openings. URL : https://doi.org/10.18662/po/13.1sup1/420.
Bridge, S., Hegarty, C., Porter, S. (2010). Rediscovering enterprise: developing appropriate university entrepreneurship education. Journal of Education and Training. №52. рр. 722-734.
Breen, J. (2004). Enterprise, entrepreneurship and small business: where are the boundaries? International Journal of Entrepreneurship and Small Business №1. рр. 21-34.
Neskorodieva, I.I, Kotsehub, Yu.O. (2013). Study of the essence of the economic category «financial activity of the enterprise». Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti [The bulletin of transport and industry economics]. №41. рр. 200-204.
Karpyuk, H.I. (2021). Fundamentals of entrepreneurship. URL : https://bit.ly/4a16vdt.
Ajdarli, E. (2022). Study of Characteristics of Entrepreneurial Activity in the Construction Sector. Economic Innovations. №24. рр. 48-59.
Baden-Fuller, C., Haefliger, S. (2013). Business Models and Technological Innovation. Long Range Planning. №46. рр. 419-426.
Kovtunenko, Y., Zhelyaskova, N., Kise, S. (2021). Business Planning and Its Role in a Modern Enterprise. Economics: time realities. URL : https://doi.org/10.15276/etr.03.2021.7.
Grozdanovska, V., Bojkovska, K., Jankulovski, N. (2017). Financial Management and Financial Planning in the Organizations. European Journal of Business and Management. №9. рр. 120-125.
Costa, M., Santos, L., Angelo, C. (2020). Corporate social and environmental responsibility: do consumers perceive it as being an organizational value? Gestão & Produção. №27. URL : https://doi.org/10.1590/0104-530x4688-20.
Freudenreich, B., Lüdeke-Freund, F., Schaltegger, S. (2020). A Stakeholder Theory Perspective on Business Models: Value Creation for Sustainability. Journal of Business Ethics. Vol. 166(1). рр. 3-18.
Neskorodieva, I., Yang, B. (2022). The main approaches to meaningful filling of the «entrepreneurship» category. Modernization and scientific research: a paradigm of innovative development of society and technology : materials of the 5th International Scientific and Practical Conference. Kyiv : NGO «Institute of Innovative Education». рр. 65-67.
Afendikova, N.O. (2018). Modern approaches to the development of entrepreneurship in the agricultural economy of Ukraine. Ahrosvit [Agroworld]. № 10. рр. 8-11.
Thornton, M.A. (2020). Turning the Word Upside Down: How Cantillon Redefined the Entrepreneur. Quarterly Journal of Austrian Economics. №23. рр. 265-280.
Neskorodieva, I., Yang, B. (2021). Transformation of the essence of the concept of «entrepreneurship» in the conditions of informatization of the corporate sector. Transformation of the essence of the concept of «entrepreneurship» in the conditions of informatization of the corporate sector. Ekonomika ta suspilʹstvo [Economy and society]. № 33. URL : https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/890.
Louie, R.K. (2016). The Psychiatry of Entrepreneurship. Acad Psychiatry. №40(2). рр. 386-388.
Vernadat, F.B. (2010). Technical, semantic and organizational issues of enterprise interoperability and networking. Annu. Rev. Control. №34. рр. 139-144.
Mazur, I. (2020). Startup as a new meaning in entrepreneurship. Visnyk Kyyivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University]. №2(209). рр. 26-32