ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/mdes/2023-8-10

Ключові слова:

соціальний захист, інформаційні технології, цифровізація, єдиний соціальний реєстр, єдина інформаційна система соціального захисту, електронні соціальні послуги

Анотація

Стаття містить результати  досліджень аналізу потреб та досвіду використання інформаційних технологій в системі соціального захисту. Розглянуті особливості створення єдиної української інформаційної системи соціального захисту; функції  системи «Дія»  в  напряму соціального захисту та  особливості діяльності соціального працівника з інформаційними технологіями. Єдина інформаційна система соціальної сфери (ЄІССС) дозволяє швидко отримати різні види допомоги. Замовником такої системи є Міністерство соціальної політики.  Проект реалізовано разом з Міністерством цифрової трансформації та за підтримки USAID/UK  «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS», Фондом Євразія. Така комплексна система автоматизації різних напрямів соціальної підтримки є основою для технологічної платформи та інформаційного середовища соціального захисту. Відомо, що наявність інформаційної системи, спеціальних технологій потребує також запровадження алгоритмів та сценаріїв їх використання, активної імплементації в роботу соціальних працівників. Концепція використання інформаційних технологій в системі соціального захисту базується на формуванні єдиної інформаційної екосистеми, яка використовує інформацію оновлених державних реєстрів. Такий підхід вирішує питання дистанційного надання послуг, унеможливлює корупційні дії, алгоритмізує всі процедури отримання довідок, соціальних послуг, зменшує обсяг ручних операцій, ймовірність помилок та затримок у виплатах, забезпечує взаємодію різних державних  та банківських установ.  Інформаційним ядром системи є єдиний соціальний реєстр. Система  сформована як мікросервісна та гнучка. Зміни в пріоритетах запровадження нових модулів були продиктовані кризою повномасштабного вторгнення  росії в Україну. І саме тому з’явились послуги для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), послуга з усиновлення через портал, інтеграція з платформою є-Допомога для реалізації додаткових виплат міжнародними організаціями. Взаємодія ЄІССС та Дії  дозволяє надавати цифрові послуги 24/7.  Робота фахівців соціальної сфери  є автоматизованою, що дає можливість більше приділяти уваги громадянам. Цифровізація та оптимізація інформаційних потоків, введення електронних послуг, різноманітного інструментарію на спеціальних порталах та платформі Дія дозволяє формувати запити дистанційно, автоматично здійснювати перевірку даних та формування різноманітних, в тому числі й виплатних документів.  Завдяки електронній комунікації формується середовище державних соціальних послуг та соціального захисту. Інформаційні технології в системі соціального захисту можна поділити на такі категорії:  державні інформаційні системи, що базуються на виконанні запитів з державних реєстрів, автоматизують роботу служб соціальної сфери, дозволяють користувачам самостійно знаходити та отримувати необхідну інформацію, а також технології, що допомагають надавати соціальні послуги та є інструментом для роботи соціального працівника. Саме тому працівники соціальної сфери повинні володіти інструментарієм для роботи з сучасними інформаційними технологіями.  Стратегія цифровізації та запровадження інформаційних технологій в системі соціального захисту орієнтується на задоволення потреб людини, визначених цільових категорій, а також на реалізацію сучасного інструментарію інформаційних систем для автоматизації рутинних процедур надання соціальних послуг, забезпечення соціального захисту, можливості виконання самостійних запитів на інформацію та виплати за допомогою веб-порталів. Соціальні працівники повинні мати високий рівень цифрової грамотності, знання та навички роботи в ЄІСС як для виконання власних процедур роботи, так і для допомоги інвалідам, ВПО, пенсіонерам тощо.

Посилання

Ministry of Social Policy (2021). Unified information system of the social sphere URL: https://www.msp.gov.ua/news/21396.html

How will the sphere of social services change with the introduction of a unified information system of the social sphere without additional references and queues. Ministry of Digital Transformation (2022) URL: https://thedigital.gov.ua/news/bez-dodatkovikh-dovidok-ta-cherg-yak-zminitsya-sfera-sotsialnikh-poslug-z-vprovadzhennyam-edinoi-informatsiynoi-sistemi-sotsialnoi-sferi

On the approval of the Regulation on the Unified Information System of the Social Sphere (2021) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/404-2021-%D0%BF#Text

Unified information system of the social sphere of Ukraine (2023) URL: https://medirent.ua/projects/project/yedyna-informatsiina-systema-sotsialnoi-sfery-yeisss-ukrainy

Karkach A., Semigina T. (2021) Digital competences of social workers as a prerequisite for the readiness for education of the elderly Traektoriâ Nauki = Path of Science. 2021. Vol. 7. No. 5, pp. 508-518. DOI 10.22178/pos.70-2

##submission.downloads##

Опубліковано

29.06.2023

Як цитувати

ДОДОН, О., & КОВАЛЕНКО, О. (2023). ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ. MODELING THE DEVELOPMENT OF THE ECONOMIC SYSTEMS, (2), 74–78. https://doi.org/10.31891/mdes/2023-8-10