ДИВЕРСИФІКАЦІЯ ЯК ОДИН ІЗ НАПРЯМІВ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.31891/mdes/2022-5-22Ключові слова:
диверсифікація, інноваційна діяльність, конкурентоспроможність, розвиток, аграрні підприємстваАнотація
У статті здійснено аналіз теоретичних засад запровадження диверсифікації в діяльність суб’єктів аграрного бізнесу як інноваційного процесу. Розкрито особливості диверсифікаційної діяльності аграрних підприємств й обґрунтовано їх доцільність. Визначено, що диверсифікація в інноваційній діяльності аграрних підприємств зумовлює виробництво інноваційної продукції, яка забезпечуватиме підвищення її рівня конкурентоспроможності та рівня рентабельності. Виявлено, що основними проблемами, що стримуватимуть розвиток повноцінної диверсифікаційної та інноваційної діяльності у сучасних аграрних підприємствах, є: відсутність взаємозв’язків між грошовою, кредитною, бюджетною, фінансовою політиками і політикою економічного зростання; відсутність тісних взаємозв’язків між науковими розробками і виробництвом; недосконалість систем права інтелектуальної власності; відсутність фінансування, попиту на товари, належного кадрового потенціалу; нестача інформаційного забезпечення стосовно нових та інноваційних технологій та цільових ринків збуту для запровадження нового виробництва та деякі інші. Визначено, що запровадження стратегій диверсифікації в інноваційну діяльність аграрних підприємств, як базису інноваційного процесу, має стати основним фактором забезпечення його результативного функціонування та забезпечення стратегічного розвитку. Обґрунтовано напрями активізації диверсифікації в діяльність аграрних підприємств, як основного інноваційного процесу, серед яких виробництво принципово оновлених та удосконалення існуючих видів продукції через інструментарій підвищення їх якісних характеристик та результативності реалізації; запровадження та освоєння інноваційних прогресивних технологічних процесів, технічного оснащення та механізмів виробництва; повне та результативне використання наявного техніко-технологічного потенціалу; результативний перерозподіл та використання існуючих ресурсів за напрямками сучасного технічного розвитку; пошук нових джерел отримання та залучення інвестиційних ресурсів, а також покращення способів їх збільшення; розробка та запровадження програм навчання та перепідготовки персоналу; вдосконалення збутово-маркетингової політики тощо.
Посилання
Bohuslavskyi Ye.I., Horianyk O.V. Dyversyfikatsiia silskohospodarskoho vyrobnytstva. Ahrosvit. № 8. 2016. S. 40-47.
Hnatkivskyy B.M. Zaprovadzhennia stratehii dyversyfikatsii v diialnist subiektiv ahrarnoho biznesu yak innovatsii-noho protsesu. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky. 2021. Tom 6. № 2. S. 317-322.
Kolomytseva O.V., Opalenko A.M. Stratehiia dyversyfikatsii vyrobnytstva yak instrument innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstva. Zbirnyk naukovykh prats ChDTU. Vyp. 50. 2018. S. 102-114.
Korinko M.D. Dyversyfikatsiia: teoretychni ta metodolohichni osnovy: monohrafiia. Kyiv: NNTs IAE, 2007. 486 s.
Korinko M.D. Orhanizatsiino-ekonomichnyi mekhanizm dyversyfikatsii diialnosti subiektiv hospodariuvannia. Aktua-lni problemy ekonomiky. 2008. № 6. S. 135-142.
Malik M.I. Aktualni pytannia dyversyfikatsii vyrobnytstva v ahrarnii sferi. Efektyvna ekonomika. 2012. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1689.
Tielietov O.S. Marketynh produktsii vyrobnycho-tekhnichnoho pryznachennia: monohrafiia. Sumy : Vyd-vo Sumskoho derzhavnoho universytetu, 2002. 231 c
Tomilin O.O. Dyversyfikatsiia ahrarnykh pidpryiemstv yak diieva stratehichna oriientatsiia v ahropromyslovii sferi. Zbirnyk naukovykh prats VNAU Seriia: Ekonomichni nauky. № 3 (69). 2012. S. 205-211.
Shepitsyn A.O. Stratehiia dyversyfikatsii yak osnova formuvannia konkurentospromozhnosti ahrarnoi produktsii. Vis-nyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. 2003. №3. S. 256-259.