ІДЕНТИФІКАЦІЯ, НАСЛІДКИ ТА ІНСТРУМЕНТАРІЙ НІВЕЛЮВАННЯ СТРАТЕГІЧНИХ РИЗИКІВ У ПРОЦЕСІ БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31891/mdes/2022-5-13Ключові слова:
бізнес-планування, підготовча стадія, стратегічні ризики, ідентифікація, наслідки, інструментарій нівелюванняАнотація
У дослідженні розкрито актуальність проблеми ідентифікації складу, оцінювання наслідків та формування інструментарію нівелювання стратегічних ризиків і загроз реалізації підприємницького проєкту розвитку підприємства під час розробки відповідного бізнес-плану. Метою дослідження є удосконалення методичного забезпечення розробки бізнес-плану розвитку підприємства шляхом визначення сукупності стратегічних ризиків розвитку підприємства та їх групування зі застосуванням авторського методичного підходу, розробка трирівневої системи наслідків настання стратегічних ризиків, а також формування сукупності інструментів стратегічного ризик-менеджменту. Здійснено типологізація стратегічних ризиків підприємств великого, з одного боку, та малого і середнього, з іншого боку, бізнесу за рівнем впливу складової та виду ризиків. Відповідні ризики представлені вигляді матриці. Розроблено ієрархію наслідків реалізації стратегічних ризиків для фінансово-господарської діяльності підприємства. Визначено головні елементи управління стратегічними ризиками підприємств. Показано, що це процес, який поєднує встановлення мети з урахуванням наявних ресурсів і обмежень ринкової ситуації, вибір методів та інструментів управління і підтримки балансу між вигодами від зниження ризику і необхідними для цього витратами на технічні, організаційні і фінансові важелі. Складовими елементами під час бізнес-планування визначено встановлення цілей системи управління, кількісний аналіз та розробку комплексу управлінських рішень з мінімізації стратегічних ризиків і загроз.
Посилання
Alekseyeva, M. M. (2011). Company activity planning]: textbook. way. Kyiv: Finansi i statistika, 248 p.
Arapova, O. M. (2013). Using a business plan to increase the efficiency of foreign economic activity of the enterprise. Economics: the realities of time, no. 1, pp. 71–75.
Vasilyuk, V. V. (2014). Business planning as a tool for food production cost management. Modeling of regional economy. no. 1, pp. 218–224.
Vasyltsiv, T. G., Yaroshko О. R. (2018). Financial security of the enterprise: place in the system of economic security and priorities of strengthening at the post-crisis stage of economic development. Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine. Vol. 21.2. pp. 132-136.
Danik, N. V. (2015) Business planning as a tool for financial management in modern conditions of development of Ukraine. Scientific Bulletin of Uzhgorod National University. Series: International Economic Relations and the World Economy. Vol. 2, pp. 81–84.
Danchenko, O. B. (2014). Review of modern risk management methodologies in projects. Project management and production development. vol.1(49). URL : http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-
bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Uprv_2014_1_4.pdf.
Jella, A. N. (2012). Strategic planning of the enterprise. Actual problems of economy, pp. 38–46.
Zubko, T. L. (2016). Assessment of the level of economic security of the enterprise in the field of communications. Economy. Management. Business. Vol. 3. pp. 81-88.
Lupak, R. L., Didych, А. М. (2017). Economic bases of ensuring the competitiveness of the enterprise in market relations. Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine. Vol. 20.6. pp. 248-252.
Karpov, V. A. (2014) Planning and analysis of business projects. Odessa: ONEU, 218 p.
Katorzhin, A. D. (2013). Development of business plan of the investment project. Development Management. Vol. 16, p. 109.
Kvasha, O. S. (2014). Features of business planning in the organization, pp. 81–85.
Losyeva, H. G. (2012). Business planning reengineering as a process of improving the competitiveness of the enterprise. Economy and state, no. 2, pp. 101–102.
Mamchyn, R. O. (2011). Theoretical principles of business planning in trade business. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/13851/1/31_203-210_Vis_720_Menegment.pdf.
Cherep, A. V. (2012). Methodological approaches to assessing the competitiveness of enterprises. Innovative economy. Vol. 8 (34). pp. 77-79.
Chumak, L. F. and Harkava, L. V. (2013). Key aspects of the competitiveness of enterprises. Biznes Inform. Vol. 1. pp. 212-215.
Vasyltsiv, T. G., Lupak, R. L., Kunytska-Iliash, M. V. Strategic approaches to the effective use of intangible assets as a condition for strengthening the competitiveness of enterprise. Scientific Bulletin of Polissya. № 2 (14). pp. 8-15.
Katkova T., Kravchyk Y. Organizational and economic aspects of marketing management of foreign economic operations at the enterprise. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2022. Volume 7. № 1, рр. 83 – 91.