КРЕАТИВНІСТЬ ТА КРЕАТИВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ: СТРУКТУРНО-ЗМІСТОВИЙ АНАЛІЗ І ВПЛИВ НА ІННОВАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/mdes/2025-15-51

Ключові слова:

креативність, креативний потенціал, розвиток креативного потенціалу, інновації, інноваційних розвиток

Анотація

У статті розкрито сутність та зміст понять «креативність» і «креативний потенціал», що є ключовими категоріями у сучасному контексті інноваційного розвитку підприємств. Підкреслено значення розвитку креативного потенціалу для забезпечення інноваційного розвитку підприємств, що потребує комплексного осмислення природи креативності як феномену. Проаналізовано наукові підходи до трактування креативності, що наведені в працях як вітчизняних, так і зарубіжних вчених. Виокремлено основні характеристики креативності, серед яких: наявність творчих якостей, здатність до генерації нових ідей, соціальна значущість, пізнавальні здібності, інтелектуальні якості, емоційно-вольові характеристики, гнучкість мислення. На основі аналізу сформульовано авторське визначення креативності як актуалізованої інтегральної характеристики, яка включає інтелектуальні, емоційно-вольові, соціальні, пізнавальні здібності, мотивацію до самореалізації та індивідуальності, і забезпечує здатність до оригінального, гнучкого і соціально-орієнтованого вирішення проблем, генерації нових ідей та створення нових продуктів, спрямованих на досягнення соціально значущих результатів у різних сферах діяльності. Особливу увагу приділено розмежуванню понять «креативність» та «креативний потенціал», які нерідко ототожнюють у науковій літературі. Визначено, що креативність є безпосереднім проявом здібностей особистості у процесі створення нових ідей або продуктів, тоді як креативний потенціал – це сукупність ще не повністю реалізованих або актуалізованих здібностей, що слугують ресурсом для прояву креативності. Під креативним потенціалом запропоновано розуміти актуалізовану та потенційну інтегральну характеристику, яка охоплює сукупність її інтелектуальних, емоційно-вольових, соціальних і пізнавальних здібностей, та визначає здатність і готовність за належної мотивації до самореалізації, оригінального, гнучкого і соціально-орієнтованого вирішення проблем, генерації нових ідей та створення нових продуктів, спрямованих на досягнення соціально значущих результатів у різних сферах діяльності. У статті обґрунтовано, що ефективне управління інноваційною діяльністю підприємства неможливе без розвитку креативного потенціалу персоналу, що є передумовою досягнення інноваційної стійкості підприємства.

##submission.downloads##

Опубліковано

27.02.2025

Як цитувати

ГАВЛОВСЬКА, Н., РУДНІЧЕНКО, Є., & ГАРБУЗЮК, О. (2025). КРЕАТИВНІСТЬ ТА КРЕАТИВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ: СТРУКТУРНО-ЗМІСТОВИЙ АНАЛІЗ І ВПЛИВ НА ІННОВАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК. MODELING THE DEVELOPMENT OF THE ECONOMIC SYSTEMS, (1), 394–400. https://doi.org/10.31891/mdes/2025-15-51