УДОСКОНАЛЕННЯ ІНСТРУМЕНТІВ БЮДЖЕТНОГО ФІНАНСУВАННЯ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ ЗНАНЬ
DOI:
https://doi.org/10.31891/mdes/2025-15-43Ключові слова:
бюджетне фінансування, середня освіта, економіка знань, інструменти, партисипативне бюджетування, франчайзинг, ПАК «АІКОМ»Анотація
Метою статті є аналіз існуючих інструментів бюджетного фінансування загальної середньої освіти в Україні та розробка рекомендацій щодо їх удосконалення для забезпечення стійкого розвитку економіки знань. Досліджено залежність ІЛР від частки витрат на дослідження і розробки (R&D) у ВВП країн ОЕСР та України, що дозволило оцінити вплив інвестицій у науку та інновації на якість освіти, рівень доходів і тривалість життя населення. Проаналізовано взаємозв’язок між середнім балом із трьох предметів у дослідженні PISA та рівнем ВВП на одну особу (за ПКС) у країнах із різними рівнями фінансування R&D. Встановлено, що країни з вищими витратами на дослідження і розробки демонструють вищі показники людського розвитку та економічного зростання. Досліджено механізм бюджетного фінансування загальної середньої освіти в Україні та основні джерела його формування. Визначено ключових учасників процесу фінансування, серед яких уряд, Міністерство освіти і науки України, Міністерство розвитку громад та територій України, місцеві бюджети, засновники освітніх закладів, міжнародні партнери та представники учнів. Запропоновано напрями удосконалення механізму фінансування середньої освіти в Україні, зокрема через впровадження партисипативного бюджетування, покращення верифікованого обліку вчителів і школярів у системі ПАК «АІКОМ» та використання механізму франчайзингу. Визначено основні підходи до партисипативного бюджетування в закладах освіти, що включають різні варіанти розподілу повноважень, залучення учасників та реалізацію проєктів. Запропоновано ключові етапи впровадження механізму франчайзингу в середній освіті як способу підвищення її якості та ефективності.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Марина ДМИТРІЄВА

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.