КОНТРОЛІНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПОЗИЦІЙ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/mdes/2024-11-31

Ключові слова:

харчова промисловість, контролінг, конкуренція, глобалізація, управління

Анотація

В умовах сьогодення українські підприємства харчової промисловості переживають складний етап своєї діяльності на фоні кризових явищ, високого рівня плинності економічних процесів на регіональному та державному рівнях, підвищення активності суб’єктів господарювання на світовому ринку, що змушує оперативно реагувати на будь-які зміни, використовувати ефективні методи управління, тим самим забезпечуючи конкурентоспроможність підприємства. Новітня концепція системного управління підприємством – контролінг,  має великий потенціал як сукупність методів оперативного та стратегічного менеджменту, планування, аналізу, контролю на якісно новому етапі розвитку підприємства і потребує обґрунтування та дослідження. Одним із завдань контролінгу є інформаційно-аналітична підтримка прийняття управлінських рішень. Метою статті є висвітлення концептуальних засад визначення та реалізації системи контролінгу як інструменту формування конкурентних позицій підприємств харчової промисловості. У процесі дослідження застосовано методи порівняння, аналізу, теоретичного та логічного узагальнення. Методологічною основою став діалектичний метод дослідження. В процесі дослідження доведено, що контролінг є інноваційною концепцією інформаційного та управлінського підходу, яка визначається як система обліково-аналітичних інструментів, що поєднує елементи обліку, контролю, планування і забезпечує оперативне і стратегічне управління досягненням цілей підприємства; виокремлено особливості контролінгу: єдність оперативних і стратегічних рішень у фінансово-економічних обрахунках; новий підхід до фінансово-економічних розрахунків для прийняття обґрунтованих рішень; переосмислення традиційних функцій управління; нове розуміння ролі планово-економічних служб на підприємстві.

Запропоновано схему концепції контролінгу на підприємствах харчової промисловості, принциповим для обґрунтування якої є виділення системи планування і контролю та системи інформаційного забезпечення в межах системи управління.

Посилання

Varnalii Z.S., Harmashova O.P. Konkurentospromozhnist innovatsiinoi ekonomiky: problemy ta priorytety innovatsiinoho zabezpechennia. K.: Znannia Ukrainy. 2013. 387s.

Vidnovyty eksport v umovakh viiny: skladno, ale zhyttievo neobkhidno. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3449529-vidnoviti-eksport-v-umovah-vijni-skladno-alezittevo-neobhidno.html.

Zhuravel T. M. Kontrolinh yak metod zabezpechennia konkurentnykh perevah na pidpryiemstvi. URL: http//www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Fkd/2011_2/part1/18.pdf.

Kaplina A. I. Faktory stabilizatsii vyrobnytstva ahroproduktsii Ukrainy. Ekonomika ta derzhava. 2020. № 10. S. 46-49.

Kaplina A. I. Kontrolinh u systemi efektyvnoho upravlinnia pidpryiemstvom. Efektyvna ekonomika. 2021. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/2_2021/72.pdf

Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid 26.02.2022 r. № 160 «Shchodo zabezpechennia stabilnoi roboty vyrobnykiv prodovolstva v umovakh voiennoho stanu». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/160-2022-%d0%bf#text

Uzhva A., Kostyrko A. Kontseptualni polozhennia realizatsii systemy kontrolinhu na silskohospodarskykh pidpryiemstvakh. Ekonomist. 2012. № 2. S. 65-66.

Iankovyi O.H. Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: otsinka rivnia ta napriamy pidvyshchennia: monohrafiia. Odesa: Atlant, 2013. 470 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

28.03.2024

Як цитувати

ІВАНЧЕНКОВА, Л., УЖВА, А., & ОРЄХОВА, А. (2024). КОНТРОЛІНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПОЗИЦІЙ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ. MODELING THE DEVELOPMENT OF THE ECONOMIC SYSTEMS, (1), 208–213. https://doi.org/10.31891/mdes/2024-11-31