ФРАНЧАЙЗИНГ У СИСТЕМІ ПІДВИЩЕННЯ ІННОВАЦІЙНОГО РІВНЯ РОЗВИТКУ КРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/mdes/2023-10-9

Ключові слова:

франчайзинг, франчайзер, франчайзі, інновації, технології, бізнес

Анотація

У статті обґрунтовано роль франчайзингу у системі поширення інновацій (техніко-технологічних, організаційних, управлінських, маркетингових). Охарактеризовано франчайзинг як форму трансферу технологій для розвитку не лише суб’єктів малого та середнього бізнесу, а й економіки країни у цілому; як зручний спосіб виходу на міжнародний ринок. Систематизовано позитивні ефекти та негативні сторони франчайзингу для франчайзера та франчайзі. Серед позитивних сторін франчайзингу для франчайзера виокремлено: отримання доходу від продажу франшизи та регулярні фінансові надходження; вихід на новий ринок / розширення ринку (мережі); отримання пропозицій для покращення бізнесу. Імовірними негативними сторонами від франчайзингу для франчайзера визначено: додаткові витрати (фінансові, трудоресурсні тощо за створення / розробку договорів, витрати на системи бізнес розвитку, презентації стандартів та ін.); ризики ім’ям; ризики плагіату. Позитивними сторонами франчайзингу для франчайзі визначено: отримання можливості легкого способу виходу на ринок; стійкість бізнесу через його відомість, отримання доходів, прибутку; можливість отримання досвіду ведення бізнесу; допомога у веденні бізнесу, у т. ч. реклама (залежно від умов договору). Негативними сторонами та обмеженнями франчайзингу для франчайзі можуть бути: висока ціна покупки відомої франшизи; виплати роялті та інші поточні витрати; певні вимоги, обмеження згідно умов договору, які пропонуються франчайзером.

Проведено аналіз українського ринку франчайзингу; виокремлено відомих представників – франчайзерів. З’ясовано, що більшість українських франчайзингових систем було започатковано та зосереджено у Києві; більшість франчайзі також розташована у найбільших містах України: Харкові, Дніпрі, Одесі та Львові. З’ясовано, що поширеними напрямами франшиз в Україні є громадське харчування (кафе, ресторани, піцерії та ін.), послуги (спортклуби, школи танців, школи вивчення іноземних мов, салони, клуби розвитку та ін.) та рітейл (онлайн- і оффлайн магазини з продажу продуктів харчування та товарів). Проаналізовано тенденції та проблеми розвитку франчайзингу в Україні. Окреслено інструменти сприяння розвитку франчайзингових мереж.

Посилання

Dykha M. Riven innovatsiinosti rozvytku Ukrainy v hlobalnomu vymiri ta okreslennia yoho perspektyv / M. Dykha, V. Dykha // Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal. – 2023. – № 2. – S. 5-15. URL: https://doi.org/10.32782/2786-765X/2023-2-1 ; https://journals.kymu.kyiv.ua/index.php/economy/article/view/56

Dykha M.V. Priami inozemni investytsii v ekonomitsi Ukrainy: stan, tendentsii ta perspektyvy zaluchennia / M.V. Dykha, V.V. Dykha, V.M. Zyma // Naukovyi visnyk IFNTUNH. Seriia: Ekonomika ta upravlinnia v naftovii i hazovii promyslovosti. – 2022. – № 2(26). – S. 53-64. URL: https://eung.nung.edu.ua/index.php/ecom/article/view/523

Kuzmin O.Ie. Franchaizynh: navch. posib. / O.Ie. Kuzmin. – K.: Znannia, 2018. – 546 s. URL: https://westudents.com.ua/knigi/191-franchayzing-kuzmn-o.html#google_vignette

Ohinok S.V. Franchaizynh yak chynnyk mizhnarodnoho naukovo-tekhnichnoho obminu / S.V. Ohinok // Biznes-navihator. 2018. – Vyp. 1–1(44). – S. 50-52. URL: http://business-navigator.ks.ua/journals/2018/44_1_2018/11.pdf

Liakhov V. A. Analiz franchaizynhu yak suchasnoi formy rozvytku mizhnarodnoho biznesu / V.A. Liakhov, V.O. Hryshkin // Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia. – 2018. – № 17. – S. 44-47. URL: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/bitstream/123456789/1913/1/Liakhov.pdf

Davydiuk L.P. Rozvytok franchaizynhovoho biznesu v Ukraini ta sviti / L.P. Davydiuk // Prychornomorski ekonomichni studii. – 2019. – S. 13-19. URL: http://bses.in.ua/journals/2019/46_1_2019/4.pdf

Kozii N.S. Osoblyvosti rozvytku franchaizynhovoi diialnosti v Ukraini / N.S. Kozii, V.O. Kizilova, D.V. Kizilov // Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo». – 2021. – № 35. – S. 47-51. URL: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-35-9

Dykha M.V. Investytsiino-innovatsiina stratehiia yak vzaiemouzghodzhena systema rozvytku ekonomiky Ukrainy / M.V. Dykha // Vseukrainskyi naukovo-vyrobnychyi zhurnal «Innovatsiina ekonomika». – 2013. – № 1 (39). – S. 27-32. URL: https://elar.khmnu.edu.ua/handle/123456789/2435

Dykha M.V., Dykha V.V., Humennyi V.V. Problemy zaluchennia inozemnykh investytsii v ekonomiku Ukrainy / M.V. Dykha, V.V. Dykha, V.V. Humennyi // Mekhanizmy ekonomichnoho zrostannia i konkurentospromozhnosti natsionalnoho hospodarstva: zb. materialiv Vseukr. nauk.-prakt. konferentsii (8 hrudnia 2018 r.). – Kyiv: HO «Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi tsentr». – 2018. – Ch 1. – S. 22-25. URL: https://elar.khmnu.edu.ua/handle/123456789/7023

Zaitsev O.V. Potochnyi stan franchaizynhu v Ukraini ta u sviti / O.V. Zaitsev, A.R. Kordas // Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia. – 2020. – № 1(21) – S. 53-62. URL: http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/211369/211410

Ofitsiinyi sait Asotsiatsii franchaizynhu v Ukraini. URL: https://franchising.org.ua/

##submission.downloads##

Опубліковано

28.12.2023

Як цитувати

ЛЯШОК, А., МАЦЕРУК, А., & ТАРАНЮК, О. (2023). ФРАНЧАЙЗИНГ У СИСТЕМІ ПІДВИЩЕННЯ ІННОВАЦІЙНОГО РІВНЯ РОЗВИТКУ КРАЇНИ. MODELING THE DEVELOPMENT OF THE ECONOMIC SYSTEMS, (4), 67–74. https://doi.org/10.31891/mdes/2023-10-9