БОРГОВА БЕЗПЕКА УКРАЇНИ: КЛЮЧОВІ ІМПЕРАТИВИ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/mdes/2023-7-27Ключові слова:
бюджетний дефіцит, державний борг, боргова безпека, боргова політика, фінансовий ринок, ринок державних цінних паперів, фінансові ресурси, фінансові інституції, фінансові ризики, боргові ризикиАнотація
Стаття присвячена дослідженню практичних засад управління державним боргом та формуванню підходів до боргової безпеки України в умовах воєнного стану. Артикульовано, що з початком відкритої агресії проти нашої держави в лютому 2022 року, катастрофічно знизилися ключові макроекономічні показники, а здатність держави наповнювати державний бюджет суттєво скоротилася. Поряд з цим, з метою виконання державних функцій у сфері національної безпеки та оборони виникла потреба у різкому збільшенні фінансування цих напрямів. Фактично, у 2022-2023 рр. постало питання про фінансову спроможність України не тільки фінансувати оборонні статті державного бюджету, але й на мінімально можливому рівні спрямовувати ресурси на інші напрямки. Аналіз даних засвідчив, що виконання цих завдань було б неможливим без допомоги зовнішніх донорів. Разом з тим, треба визнати, що проблеми у сфері боргової безпеки України виникли задовго до 2022 року. Дисбаланси політики у сфері публічних фінансів змушували постійно використовувати боргове фінансування, що в кінцевому варіанті призвело до формування численних загроз та ризиків. Враховуючи надзвичайно потужну підтримку України серед країн-лідерів глобальної економіки, можна припустити, що зазначений рівень фінансової підтримки буде збережено. Проте, немає підстав стверджувати, що час та обсяги зовнішнього фінансування будуть нескінченними. Навіть в умовах воєнного стану державі потрібно реалізувати комплекс заходів, які б дали можливість зменшити рівень боргового тиску на державний бюджет. А в поствоєнному періоді зазначені задачі матимуть першочергове значення. Зазначені кроки у сфері боргової безпеки мають опиратися на досвід інших держав та використовувати сучасні сучасні технології державного боргового менеджменту.
Посилання
Chui I., Mytsak O. Teoretychni pidkhody do vyznachennia borhovoi bezpeky. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. 2016. Vyp. 11. S. 822–827. URL: http://global-national.in.ua/archive/11-2016/170.pdf. (data zvernennia 28.02.2023 r.).
Novosolova O. Borhova bezpeka yak vyznachalnyi faktor makroekonomichnoi stabilnosti
derzhavy. Zbirnyk naukovykh prats ChDTU. Seriia «Ekonomichni nauky». 2014. Vyp. 35. Ch. 1. S. 123–128.
Kulinska A. Systematyzatsiia pidkhodiv do otsiniuvannia borhovoi bezpeky ta yii skladovykh elementiv v Ukraini. Ekonomika i rehion. 2015. № 4. S. 91–95.
Kravchuk N. Kolizii borhovoi bezpeky derzhavy: Ukraina v systemi svitovykh indykatoriv bezpeky hlobalnoho ekonomichnoho prostoru. Nauka moloda. 2005. № 3. S. 74–82.
Baranovskyi O. Doslidzhennia teoretychnykh zasad borhovoi bezpeky derzhavy. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia : Ekonomika. 2016. Vyp. 1(1). S. 327–337.
Metodychni rekomendatsii shchodo rozrakhunku rivnia ekonomichnoi bezpeky Ukrainy. Nakaz Ministerstva ekonomichnoho rozvytku i torhivli Ukrainy vid 29.10.2013 № 1277.
Derzhavnyi biudzhet. Ministerstvo finansiv Ukrainy. URL.: https://www.mof.gov.ua/uk/budget_2022-538 (data zvernennia 27.02.2023).
Derzhavnyi borh. Ministerstvo finansiv Ukrainy. URL.: https://www.mof.gov.ua/uk/budget_2022-538 (data zvernennia 27.02.2023).